Love makes the world go round.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu Love makes the world go round.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

Love makes the world go round..

Door: Kim en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

10 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Op 16 oktober 2013 en op 8 november 2013 waren Kim en ik te gast op twee bruiloften.

Normaal is het niet zo netjes om twee bruiloften te vergelijken in een blog. Maar ik weet zeker dat newlyweds Broh en Chantooch en Stefan en Kirsten dit niet erg vinden.

We wensen deze vier bijzondere mensen alle liefde en geluk toe! Sokapieup loar, roxy mean baan hai nung aju weeng! (Goede gezondheid, (financiële) voorspoed en een lang leven!)

Het huwelijk staat symbool voor twee werelden die samenkomen en als één verder gaan. Zo voelde onze aanwezigheid bij deze bijzondere dagen ook voor ons. Een samenkomst van twee levens, ons leven in Cambodja en ons leven in Nederland bij familie en vrienden.

Er zijn een heleboel overeenkomsten tussen een Cambodjaans en Nederlands huwelijksfeest:

* Zo wordt er flink gezopen en geproost op beide feestjes, maar wordt er naar afloop wel verwacht dat je een financiële bijdrage doet. (Sorry Kirsten, 1000 riel is niet zo veel als jij misschien dacht!)
* Alles draait om het echtpaar, ze hebben de mooiste kleren aan, zijn onderwerp van menig speech en ceremonieel, maar hebben nooit echt tijd voor zichzelf of om te relaxen.
* Zenuwen zijn universeel!
* Zowel in Cambodja als in Nederland worden er ringen gewisseld, maar de haarknip-ceremonie is toch iets typisch Cambodjaans.
Er is eten en drinken in overvloed en waar we in Nederland mochten genieten van beenham, biefstuk, salades, aardappelpuree en nog veel meer..., krijgen we in Cambodja vaak soep, rijst, vlees, mango salade, curry en jelly als toetje!
* Na het eten is er een band of DJ en wordt er gedanst! In Nederland op de Wendies (toffe band!) http://www.youtube.com/watch?v=MhMis1wmhtw&feature=youtu.be en in Cambodja op deze muziek: http://www.youtube.com/watch?v=3fzwDpRqOoo
* Bruiloften zijn duur! (Dat weten we in Nederland, maar in Cambodja storten jonge echtparen zich (te) vaak in diepe schulden om hun feest te kunnen betalen.)

Naast overeenkomsten zijn er natuurlijk ook een heleboel verschillen:

* Waar je in Nederland al snel “die-ene-oom” bent als je met je zatte kop naar elke tafel loopt om met iedereen te proosten op het verse echtpaar, is dit in Cambodja de normaalste zaak van de wereld.
* Note-to-myself: Niet boeren en smakken aan tafel op een Nederlandse bruiloft!
* Note-to-myself: Boeren en smakken aan tafel op een Cambodjaanse bruiloft!
* Fysiek mannelijk contact a.k.a “Bromance” is OK in Cambodja, maar heeft nog wat werk nodig in Nederland!
* In Nederland dansen we op de dansvloer, in Cambodja rond een tafel in de modder!
* Het Nederlandse ABC en het Cambodjaanse ABC zijn een wereld van verschil! http://beeradvocate.com/im/beers/5551.jpg
* In Cambodja wisselen bruid en bruidegom maar liefst 8 keer van outfit, in Nederland heeft de bruid de hele avond haar prachtige jurk aan en gaat bij de bruidegom 's avonds het jasje uit en het dasje los.
* In Cambodja duurt een bruiloft maar liefst 3 dagen gevuld met eten, drinken en verschillende ceremonies, in Nederland waren we 1 hele dag en ochtend voor ontbijt te gast!

Los van alle verschillen is 1 ding het hetzelfde: Love makes the world go round!

• 10 December 2013 - 17:19

Sandra:

Ha Edwin en Kim,
    wat een leuke blog! En leuke foto's! De man links is de oom ;)? Of niet?
    Veel plezier weer met werken in Cambodja. Wat zijn die 2 werelden dan toch dicht bij elkaar als je het zo bekijkt, vergelijkt! Helemaal toen je hier ineens in de docenten kamer stond!
    Groetjes Sandra

• 11 December 2013 - 09:28

Henriëtte :

Wat een leuk verhaal en wat vond ik het super om je zo ineens weer te zien!
    Is toch anders dan op een foto :-)

groetjes Henriëtte

• 11 December 2013 - 22:53

Nelleke:

Leuk! Zeg:zijn jullie eigenlijk getrouwd ? :-)

• 12 December 2013 - 10:58

Edwin:

Hey Nelleke,

Kim en ik zijn op 17-10-2009 getrouwd! 4 jaar alweer, ik snap nog steeds niet dat Kim daar ooit is ingestonken ;-) Hoe gaat het in Zuid-Amerika?

Groetjes,

Edwin

• 20 December 2013 - 21:40

Kirsten:

Ik dacht dat ik ooit op deze blog had gereageerd, maar kennelijk heb ik dat gedroomd! Hoe dan ook, superleuk om de verschillen en de overeenkomsten te lezen. Acht keer van outfit wisselen, mijn hemel! Wij vonden een keer een jurk aankrijgen al een heel gedoe haha. Super dat jullie erbij waren! Hopelijk komt de trouwkaart ook nog een keer aan in Cambodja... ;)