Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: kimenedwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

06 Maart 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Daar zijn we weer! Gisteren en vandaag hebben we een wat beter beeld van Phnom Penh gekregen en dat wilden we even met jullie delen.
Gisterochtend begonnen we met ontbijt op het VSO Program Office, waarna we de eerste van vele briefings kregen van de VSO medewerkers. Omdat het de eerste dag was, begonnen we rustig aan met wat algemene informatie over wat er allemaal nog komen gaat tijdens onze In Country Training (ICT). Verder hebben we allebei een Cambodjaanse SIM-kaart gekregen; de nummers zullen we jullie geven, maar we moeten nog proberen of smsen van en naar Nederland lukt. Aan het eind vd middag kwamen John en Danny, twee VSO-ers die op dit moment in Phnom Penh werken, om ons het een en ander te vertellen over de cyclotour die we vandaag hebben gedaan. We hebben de route doorgesproken en meteen wat woordjes Khmer geoefend die van pas konden komen:
Som – alsjeblieft
Bot sdam – sla rechtsaf
Bot schweng – sla rechtsaf
O-kun – dank je wel
Ot-tei – nee
Ba (voor mannen) – ja
Cha (voor vrouwen) – ja
etc....

Daarna was het tijd voor de welkomsborrel samen met het Khmer-personeel van het Program Office, die allemaal erg goed Engels spreken. Het waren allemaal erg aardige en lieve mensen, waardoor we ons erg welkom voelden. Dit alles gebeurde onder het genot van een Angkor biertje en heerlijke hapjes: sate, loempia's, rijstpapierrolletjes, papayasalade (vergelijkbaar met die ik met kerst gemaakt heb, deze smaakte bijna hetzelfde, dus ik had het goed gedaan!) en nog meer lekkere dingetjes. Het was eigenlijk de bedoeling dat we hierna nog een normale avondmaaltijd zouden nuttigen, maar we zaten zo vol vd borrelhapjes dat we het avondeten maar hebben overgeslagen! Ella, de Program Director, heeft ons daarna meegenomen naar een bar waar een aantal VSO-ers op ons wachtte met een drankje. Het was leuk om met mensen te spreken die hier al een tijd zitten en om hun ervaringen te horen. Een aantal was al eens in Mondulkiri (de provincie waar wij heengaan) geweest en zijn daar allemaal erg enthousiast over, het moet een erg mooi gebied zijn. Hier kwamen we ook Nelleke en Sylvia tegen, twee Nederlandse dames die we nog kennen van de P2V-training in Boxtel. Toch maar bijtijds terug gegaan naar het guesthouse, moe van alle indrukken!

Vandaag moesten we om 9 uur weer bij het Program Office zijn, voor het vertrek vd cyclotour. Cyclo's zijn een soort riksja's, zie de foto's. Onder leiding van Danny en John zijn we langs de hoogtepunten van Phnom Penh gefietst. Nou ja, de vriendelijke Khmer-mannen fietsten, wij zaten lekker te toerist uit te hangen! Even langs de rivier gelopen, er is hier een splitsing van vier grote rivieren; Mekong, Sap en nog twee, maar die zijn me even ontschoten... Verder het Royal Palace, postkantoor, Wat Phnom (de tempel waar Phnom Penh naar is vernoemd) en twee grote markten bezocht, waar je echt vanalles kunt kopen; van pruiken, wc-papier en bling-bling-kitsch sieraden, tot kleding, motoronderdelen, tandpasta en veel eten! Nog geen gefrituurde vogelspinnen gezien, wel hersenen, allerlei soorten soms nog spartelende vissen, garnalen, verse groente, levende kippen wachtend op hun einde enz. Niks gekocht, maar weten nu wel waar we moeten zijn als we iets nodig hebben! Phnom Penh komt op ons over als een relaxte stad met weinig hoogbouw en dat heeft zo zn charme. Met koloniale gebouwen en bomen langs de kanten vd avenues doet het aan Zuid-Frankrijk denken! Er is veel verkeer, maar dat rijdt allemaal relatief rustig. Een drukke weg oversteken is nogal een uitdaging, maar we hebben het redelijk onder de knie. De truc is om te kijken wanneer er een gat (of een gaatje) in de stroom van auto's, tuktuks en motors komt, dan begin je rustig te lopen. Verander vooral niet van tempo of richting, want dan snappen ze er niks meer van. Dat betekent dat op drukke wegen op een gegeven moment de auto's en motoren voor en achter je langs schieten. Zolang je hetzelfde tempo aanhoudt, is er niks aan de hand, daar rekenen ze op en daar passen ze hun snelheid op aan. Loop stug door tot je overkant vd straat hebt bereikt. Kijk verder vooral niet achterom, de ongeschreven regel is dat je alleen hoeft de letten op wat er voor je gebeurt!

Aan het eind vd middag teruggekomen op het program office, waar we Nelleke weer tegenkwamen. Samen met haar naar het Frans Cultureel Centrum gelopen, waar ze een bibliotheek en een knusse binnentuin hebben waar je wat kunt drinken. Amanda een Engelse VSO-er zat daar al en zo hebben we een tijdje met zn viertjes zitten kletsen.

Morgen verhuizen we van het guesthouse naar het program office. Boven het kantoor zijn een aantal kamers en een gezamelijke keuken en huiskamer waar nieuwe volunteers worden gehuisvest tijdens hun ICT in Phnom Penh. Toen wij donderdag aankwamen waren er niet genoeg kamers vrij voor hele groep, dus moesten naar het guesthouse. Morgen komt er een kamer vrij dus gaan we verkassen!

Tot slot nog onze telefoonnummers en we zullen proberen wat foto's en een filmpje te plaatsen.

Edwin: 855-77-823552
Kim: 855-77-823554

• 05 Maart 2011 - 17:13

Simon Vastenburg:

Heey, wat leuk dat je jullie al bezig zijn met cultuur opsnuiven. Ik wou trouwens een tijdje terug nog vertellen dat ik met ICT ben gestopt en hoogstwaarschijnlijk een administratieve opleiding ga volgen. Maar dan pas volgend schooljaar.

• 05 Maart 2011 - 17:37

Hans En Ida:

Lieve Kim en Edwin,

wat een leuke verslagen van alles wat jullie tot nu toe al beleefd hebben.
    We lezen ze met groot plezier en kunnen zo een beetje met jullie meereizen!
    Succes met alles de komende dagen.

Tot mailens, bellens.
    Dikke kus van ons uit Zeeland.

• 05 Maart 2011 - 17:38

Naam:

reactie op bovenstaand reisverslag

• 05 Maart 2011 - 17:59

Henriette:

Wat leuk om zo te kunnen zien waar jullie zijn. Moest wel een beetje lachen om Edwin zo in de cycle te zien zitten, volgens mij houdt hij dat uren vol....
    geniet nog van alle indrukken en tot mails!

• 05 Maart 2011 - 21:14

Greet Nikijuluw:

11/03/05: Suor-sdei!! (= Hallo!!). Dit heb ik me laten vertellen van een collega, die vorig jaar in Cambodja op vakantie is geweest. Leuke foto's! Het valt me op dat de straten daar zo schoon zijn. Hier in A'dam moet je vooral uitkijken wáár je lóópt, wil je niet uitglijden op ...... Leuk verslag; ik verheug me alweer op het volgende! xx

• 05 Maart 2011 - 21:28

Rosanneke:

Nou, met al die borrels is het bij jullie dus ook carnaval..Alaaaaaaaaaf!

x Roos

• 05 Maart 2011 - 22:29

Ben En Marion:

gingen jullie daar nou naar toe om vakantie te vieren?????
    mooie foto's~! leuk om jullie zo te volgen...
    we wensen jullie veel succes toe en wij gaan genieten van een weekje Spaanse zon. groetjes!!!

• 07 Maart 2011 - 18:35

Mathilde:

Hey avonturiers,

al weer onwijs genoten van jullie beeldende verslagen. Ook zonder foto's al heel goed voor te stellen, maar een foto in pyama zou het geheel natuurlijk wel afmaken!!!!

succes met de (taal)cursussen de komende weken!!!

Liefs vanuit Den Haag

• 11 Maart 2011 - 11:31

Simon Vastenburg:

WAARSCHUWING! er is vandaag een grote zeebeving van 8.9 op de Schaal van Richter in de Grote oceaan. Japan is al heel zwaar getroffen door een 10 meter hoge tsunami.