Topsport in de tropen.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu Topsport in de tropen.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

Topsport in de tropen..

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

04 December 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

(* NB: Over de waarheid van de afgelegde afstanden kan helaas niet worden gecorrespondeerd.)

Afgelopen week was het Waterfestival of “Bon om Tuc” in Cambodja. Normaal gesproken staan de bootraces in Phnom Penh tijdens dit jaarlijkse festival centraal, maar vanwege de dood van de vader van de koning zijn deze races dit jaar afgelast.

Zoals jullie weten zijn Kim en ik echte topsporters en waren we erg teleurgesteld dat we ook dit jaar (vorig jaar werden de bootraces afgelast vanwege de overstromingen) niet mee konden roeien. We hadden ook al zeker 500 roei kilometers* in de armen ter voorbereiding.

Gelukkig zijn er hier in Cambodja tal van top-sport mogelijkheden en richtten Kim en ik onze sportieve pijlen op de halve marathon en bike race van Siem Reap.

Deze race van respectievelijk 17km, 30km en 100km langs de Angkor Tempels leek ons wel een goede manier om onze condities op de proef te stellen. Jullie kunnen natuurlijk wel raden welke afstand Kim en ik hebben verslonden. Gek genoeg noemden de organisatoren onze afstand geen 'bike race' maar 'bike ride'. Dit had waarschijnlijk met de belachelijke afstand van deze 'topsporters' klasse maken en dachten de organisatoren dat het woord 'race' de deelnemers over het randje zouden helpen tijdens deze 'tocht des doods'.

Om een indruk te geven van de woeste tocht, kan ik jullie vertellen dat de 3J's ook meededen ten behoeve van het goede doel dat we steunden met deze barre tocht: Terres de Hommes Nederland! Helaas heeft slecht één J de finish gehaald, daarna kwam er een P en zelfs een X binnen. Nou, dan weten jullie het wel. Voor meer info over de 3J's (die wij overigens ver achter ons hebben gelaten) kunnen jullie op deze website kijken: http://www.terredeshommes.nl/nieuws/item?news_id=478

Onze tocht begon om 4:00 in de ochtend, omdat de 'ride' ons niet genoeg op de proef zou stellen hadden Kim en ik besloten om van ons hotel naar de start en finish bij Angkor Wat te fietsen. Een tocht van vele kilometers die normaal gesproken alleen door toeristen in de zogenaamde 'tuk-tuk's' wordt ondernomen.

Hier draaiden Kim en ik onze hand niet voor om, en we waren ruim voordat 'de morgen was gekomen' (of is dat niet van de 3J's) bij de start, waar we konden genieten van een prachtige zonsopkomst bij Angkor Wat.

De 'topsporters' categorie startte als laatste, dit omdat de organisatie wist dat we de andere klasses toch binnen de kortste keren op een paar rondjes zouden zetten. Het was erg leuk en bijzonder om op de eerste plaats door dit eeuwenoude complex te mogen fietsen, daarnaast was het nog eens extra leuk om dit op zeer hoge snelheid te doen. Ik ben zelfs onderweg door de hoge snelheid mijn helm verloren. (zie foto's)

Het koste mij wat moeite, maar ik heb wat foto's en zelfs een filmpje kunnen maken van dit top-sport evenement.

Kim en ik hadden al snel het hele spelersveld achter ons gelaten en finishten natuurlijk als eerste (en tweede) zie filmpje --> http://youtu.be/0AhYB8IVvqE . Het duurde zo lang voordat de nummer 3 binnen kwam, dat de organisatie de prijs uitreiking iets naar voren heeft moeten schuiven, immers Kim en ik hadden nog een volle dag van massages, lekker eten en drinken en Siem Reap-shopping voor de boeg! Dat is namelijk ook 'topsport!'

Kortom, mag ik dat zeggen, ja, dat mag ik zeggen, we hebben erg genoten van ons weekendje in Siem Reap en zijn weer helemaal opgeladen om ons weer op het werk in Mondolkiri te storten. Hier zullen we snel weer iets over schrijven.

PS: De volgende dag was de halve marathon van Siem Reap, maar voor een halve marathon komen Kim en ik ons bed natuurlijk niet uit, als het nou een hele was... ;-)



  • 04 December 2012 - 20:26

    Mathilde:

    Ik ben onwijs trots op jullie, wat een prestaties weer!

  • 04 December 2012 - 22:13

    Henriette:

    he Kim en Edwin,
    wat een prestatie , haha leuke video!
    groetjes Henriette

  • 05 December 2012 - 06:56

    Nelleke:

    stelletje opscheppers! groetjes uit stoffig Phnom Penh!

  • 05 December 2012 - 08:49

    Benjamin:

    Hahaha, wat n fantastisch verhaal. Heb er goed om gelachen (of is het ècht, ècht, ècht zo gebeurd allemaal?!!?!?)

  • 05 December 2012 - 11:29

    Ben En Marion:

    Wat een geweldig verhaal om te lezen, en wat is het leuk om jouw weer even live te horen op die video.
    Jullie zijn echte topsporters (jaja we geloven er niets van)
    Heel veel groetjes uit Tilburg

  • 06 December 2012 - 14:54

    René Van De Wiel:

    Het lijkt toch wel een beetje op competitievervalsing. Je hele leven hebben jullie (in weer en wind) al getraind. En zoals zo vaak gezegd wordt, fietsen verleer je niet. Voor een eerlijke strijd had er een speciale rekenmethode (welke weet ik niet) gebruikt dienen te worden. Dat wil dan natuurlijk niet zeggen dat jullie dan niet de glorieuze winnaars zouden zijn.

  • 06 December 2012 - 19:10

    Sandra:

    Ha Edwin en Kim,
    Wat een toeval. Ik moest toevallig gisteren aan jullie denken en bedacht me dat een bericht van jullie al lang geleden was. Leuk bericht! Lekker sportief hoor! Al valt het me tegen dat jullie de halve marathon niet gelopen hebben ;).
    Beniwuwd hoe het met jullie werk gaat.
    Vandaag hier veel sneeuw, lang gefietst om op de Frater te komen.
    Hebben jullie nog lekker kunnen relaxen na jullie fietstocht?
    Groetjes Sandra

  • 09 December 2012 - 07:22

    Leandra En André Van Dam-Lok:

    Tja.... wat zal ik hier nou op zeggen :-). Het is een geweldige tocht, door zo'n magische omgeving, vind je niet? En de zonsopgang bij Angkor zien, is alleen al genoeg beloning om zo vroeg op te staan. Hadden ze nog steeds chocolade broodjes bij het ontbijt??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Edwin en Kim

Actief sinds 20 Nov. 2010
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 96789

Voorgaande reizen:

02 Maart 2011 - 01 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: