0Ns W3Rk 1N C1jF3rS - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu 0Ns W3Rk 1N C1jF3rS - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

0Ns W3Rk 1N C1jF3rS

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

20 April 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Afgelopen tijd kregen we nogal te maken met cijfers en nummers, dus daar draait het deze blog dan ook om! 1,2,3 daar gaat ie dan!

Nummer 1: Afgelopen maand heb ik meegedaan met de UNESCO 6 word Twitter slogan wedstrijd. Doel van de wedstrijd: Mensen laten nadenken over de millennium doelen van 2015, maar vooral wat er na 2015 moet gebeuren. Mijn slogan: In the future education will be interactive, innovative and inclusive werd verkozen tot nummer 1!

2 Torns! Jullie kennen allemaal mijn vertaler (Chan)Torn, maar voor mijn nieuwe werk moet er erg veel vertaald worden. Vandaar dat ik nu een tweede vertaler heb die ook 2 ½ dag met mij werkt. Toevallig heet hij ook (Chan)Torn. Om dit probleem op te lossen noem ik Torn gewoon Torn en Chantorn gewoon Chantorn. 1,2 hoeplakee!

3 dagen duurde het National Education Congres in Phnom Penh, en het congres werd afgesloten door de nummer 1 van Cambodja, Prime Minister Hun Sen.

0.15 seconden was ik na dit congres op televisie te zien! Waarna ik precies 0 keer herkend werd op straat :-(

Ook heb ik de nummer 2 van Cambodja ontmoet, de deputy prime minister Sok Ahn was op bezoek in Mondolkiri om de scouting van Cambodja te ondersteunen. Het leek wel 1 grote jamboree en de directeur van het Provincial Departement van Onderwijs had mij gevraagd of ik foto's wilde maken van de ceremonies. Dus ik heb in totaal 492 foto's weggeklikt!

Daarnaast ben ik bij de step 3 training van Primary English for Cambodia geweest. Pamela Hughes is wat mij betreft een echte nummer 1 en werkt super hard om voor alle 7 miljoen kinderen in groep 6,7 en 8 in Cambodja gratis Engelse les mogelijk te maken. Ik ben verantwoordelijk voor de training in Mondolkiri en ondersteun 13 docenten op 11 scholen en zal binnenkort ook de 3de training verzorgen waar docenten hoofdstuk 5,6 en 7 zullen leren en verschillende spelletjes en liedjes zoals: 1 little, 2 little, 3 little fingers etc.

In verband met het Khmer nieuwjaar waren Kim en ik in totaal 4 dagen vrij, normaal gesproken duurt het Khmer nieuwjaar 'slechts' 3 dagen, maar omdat we dit jaar op zondag de 14e begonnen hebben we er 1 dagje aangeplakt. Hoogste tijd om weer een nieuw stukje Cambodja te ontdekken. 591 km van Mondulkiri ligt Otres Beach, Sihanoukville, waar we in 1 rieten hutje aan het strand tot rust zijn gekomen! Met een gemiddelde van 4,3 Ankor biertjes per dag mogen we dit een zeer geslaagde vakantie noemen!

Vrijdag de 5e heb ik voor de 4e keer een sessie voor een nieuwe groep volunteers uit 6 verschillende landen die net in Cambodja waren gearriveerd gegeven. De training gaat over werken in een andere cultuur en hoe hiërarchie je werk kan beïnvloeden, na afloop doe ik altijd een spelletje met 12 stellingen, dit keer kwam de nummer 1 uit Zimbabwe en won ze een exemplaar van het verhalenboek 'Spirits of Change.'

Meer dan 1800 leerlingen, 18 scholen, 18 winnaars, 4 provincies, 5 VSO verhalen, 54 prijzen, 3 helpende volunteers en 5 vertalers! Deze cijfers horen bij de 2e verhalen schrijfwedstrijd die ik voor VSO Cambodia heb mogen organiseren. Dit keer wordt de wedstrijd dus in 4 verschillende provincies gehouden en zal het nieuwe verhalenboek door het hele land in schoolbibliotheken worden uitgedeeld! Het maken van zo'n boek is erg leuk maar er gaan best wat uurtjes in zitten.

Kim is ook druk bezig met nummers en cijfers, ze meer dan 11 dorpen bezocht, op zoek naar olifanten en hun eigenaren in onze provincie. In totaal heeft ze er ongeveer 50 gevonden, 7 daarvan heeft ze medische zorg gegeven en 1 daarvan is sinds kort de te vinden op het project.

Chi Chan (Moon) is de 13e olifant van het project. Voordat deze olifant naar het project loopt (ongeveer 30 km) moet er 1 ceremonie gehouden worden. Hier werden Kim en ik ook voor uirgenodigd. Deze cermonies zijn erg mooi en bijzonder om mee te mogen maken.

In totaal werd er voor deze ceremonie 1 haan, 1 big, 1 fles 'sra sor' (rijstwijn), 1 pot 'sra pieun' (zoete rijstwijn) en een paar kilo rijst geofferd/gegeten! Waar we er vroeger wat moeite mee hadden drinken Kim en ik tegenwoordig met het grootste gemak uit een slangetje die toch verdacht veel naar benzine smaakt en eten we zonder al te veel problemen lever, longen, hart en andere lekkernijen (die echt best lekker zijn, na wat rijstwijn..)

Naast Kim is er sinds kort een 2e vrouw in mijn leven, Elie is het 10 maanden oude dochtertje van de kokkin Khnoeurn en is een echte flirt! Knoeurn was ziek en moest naar het ziekenhuis in Phnom Penh voor onderzoeken. Dit is een hele reis en erg spannend voor iemand die nog nooit naar de grote stad is geweest, maar na 9 maanden(!) flink buikpijn en bijna niets eten realiseerde ze dat het niet meer langer kon. Om haar te ondersteunen is Kim met haar mee gegaan naar het ziekenhuis en deelden ze een kamer in Phnom Penh. Na de eerste onderzoeken zijn ze zelfs even naar de Wat Phnom geweest, erg spannend met de tuk-tuk maar ook erg leuk, voor Knoeurn en Elie! Tijdens de onderzoeken hebben Elie, ik en 1 ballon erg veel plezier gemaakt! We hebben de ballon wel 143 x opgeblazen en leeg laten lopen.

Dat waren de 906 woorden van deze blog!

Tot de volgende keer.






  • 20 April 2013 - 14:15

    Nelleke:

    Het leventje bij jullie is altijd leuk: dat het maar zo mag blijven in het nieuwe jaar! Gelukkig Kmer New Year!

  • 20 April 2013 - 15:04

    Bram:

    Het duurde 219 seconden om dit 906 woorden tellende epistel te lezen, dat is 0,24 seconden per woord wat weer ongeveer 240 woorden per minuut is, wat ongeveer de gemiddelde leessnelheid is. Dat deed ik bij een zonnekracht van UV4, ongeveer 20 graden binnen, buiten is het 10 graden, (wat weer iets kouder is dan de gemiddelde aarde temperatuur van 15 graden), aangenaam zonnig, maar met een verraderlijk koud windje (zeker hier in DH) van ongeveer 4 BF uit Noordelijke richting, vandaar dat zo koud is. daarbij eet ik 3 kleine broodjes die ik zelf 8 minuten op 200 graden Celsius heb afgebakken in de hete lucht, 1 met kaas, 1 met frambozen jam en 1 met appelstroop, met 1 kopje koffie van het senseo apparaat)

  • 20 April 2013 - 15:32

    Edwin En Kim Zuidema-Nikijuluw:

    2 reacties, 1 uit Cambodja en 1 uit Den Haag!

    Voor Nelleke, ook voor jou een heel gelukkig jaar van de slang!

    Voor Bram, dank voor je leuke reactie!

  • 21 April 2013 - 16:05

    Sandra:

    Ha Kim en Edwin,
    Leuk al die cijfers en ook zeer indrukwekkend. Jullie worden nog beroemdheden daar. Het duurt vanaf vandaag nog 71dagen voordat wij voor onze huwelijksreis naar Cambodja vertrekken. Als het lukt, willen we mondulkiri aan doen en ook shinoukville staat op de planning ;).
    groetjes Sandra

  • 22 April 2013 - 10:56

    Ben En Marion:

    Hoi BC ers, want dat zijn jullie daar in Camodja

    Een heel gelukkig nieuwjaar, en wat een indrukwekkend verhaal weer.

    Wij moeten hier nog 4 dagen werken,en dan gaan wij na 3 dagen, voor 12 dagen naar Spanje.
    Wij leggen dan in 3,5 uur een afstand af van 2500 km.
    Het verschil in temparatuur zal hopelijk minimaal 10 graden zijn.

    Het ga jullie goed kanjers
    Lieve Groetjes Ben en Marion

  • 23 April 2013 - 12:33

    Mathilde:

    Hee lieverds,

    ik heb weer hard moeten lachen om deze blog!!!!!
    En toch ook weer een beetje op de hoogte van jullie wel en wee. Nice!
    En Kim, fijn te lezen dat je nieuwe job dus ook echt iets oplevert, hoop dat je nog veel olifanten vindt!!!
    Heel veel liefs,
    Mathilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Edwin en Kim

Actief sinds 20 Nov. 2010
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 96785

Voorgaande reizen:

02 Maart 2011 - 01 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: