Een dag uit het leven... - Reisverslag uit , van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu Een dag uit het leven... - Reisverslag uit , van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

Een dag uit het leven...

Door: kimenedwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

22 Oktober 2011 | ,

... van een Cambodjaanse huisvrouw!


Na de vorige blog waarin mijn echtgenoot beschreef wat zijn werk inhoudt, kan ik natuurlijk niet achterblijven! Graag maak ik jullie deelgenoot van wat een Cambodjaanse huisvrouw dagelijks allemaal doet en meemaakt ;-)

Als om 6.15 uur de wekker gaat, staan manlief en ik beiden op. Na een ontbijt thuis (noodlesoep uit een pakje) of bij het restaurantje om de hoek (bobor of rijst met varkensvlees), vertrekt Edwin naar zijn werk en wandel ik terug naar huis. Als het zonnetje schijnt ’s ochtends, en dat is gelukkig weer steeds vaker de laatste dagen, dan is dat voor mij een aanleiding om eens aan de was te beginnen. Met wat zon en een lekker temperatuurtje droogt de was namelijk in één dag. Met alle regen van de laatste tijd waren de kleren na drie dagen soms nog niet droog (de was hangt onder ons balkondak, dus wordt niet elke keer opnieuw nat van de regen, maar droogt gewoon niet) en verdwijnt het lichtelijk klam in de kast. Op de foto’s kunnen jullie de Cambodjaanse stijl van wassen zien… werkt erg goed en op deze manier simuleer je het beste een wasmachine! Erg vieze kleren moeten natuurlijk even extra geschrobd worden. Van het uitwringen van de was krijg je flinke spierballen, geen sportschool nodig hier! Vooral spijkerbroeken en beddengoed zijn ‘favoriet’…
Nadat de was is opgehangen, is het meestal tijd om naar de markt te gaan. Omdat we geen koelkast hebben, is het het lekkerste als we elke dag verse boodschappen doen. Sen Monorom heeft een kleine markt die in het regenseizoen in een aantal kleine modderige paadjes verandert. Maar alles wat we nodig hebben, kunnen we er kopen. Van borden, bestek, pannen tot tv’s, bijlen, kleding en natuurlijk groente, fruit, vlees en vis. Meestal ga ik naar hetzelfde kraampje om groente te kopen. Inmiddels kennen ze me goed en ik hoop (helemaal zeker weten gaat niet lukken) dat ze me een eerlijke prijs laten betalen. In het begin wilden de Khmer ons nog wel eens flink afzetten, maar nu kennen ze ons op de markt van gezicht en weten ze dat we hier wonen en geen toeristen zijn die ze eens lekker wat extra kunnen laten betalen! Vlees kopen is een hele ervaring. Rundvlees halen we meestal bij een kraampje van één vd Cham (moslim) vrouwen. De andere vleeskraampjes verkopen voornamelijk varkensvlees. Alle delen van koe en varken worden gebruikt. Zo worden er koppen, ingewanden, stukken pens en hersenen te koop aangeboden. Maar ook hele mooie stukken vlees, waar we lekker mee kunnen koken.
Als de boodschappen binnen zijn, begin ik vaak al met het voorbereiden van de lunch. We zijn al helemaal ingeburgerd en eten meestal drie keer per dag warm. Lunch varieert van stokbrood met gebakken ei tot rijst of bami met groente. Soms gaan we naar één van de kleine restaurantje om daar te lunchen.

Laat ik eerlijk zijn, ik ben natuurlijk niet de hele dag aan het ‘huisvrouwen’! Na de afwas van de lunch en als Edwin weer naar kantoor is vertrokken, wil ik me nog wel eens terugtrekken in de hangmat met een (puzzel)boek! En misschien doe ik dan ook wel eens een dutje… Verder vermaak ik me met internetten, blogs schrijven en probeer mijn Khmer een beetje bij te houden.
Zoals jullie kunnen lezen is het leven van een Cambodjaanse huisvrouw niet bijster spannend ;-) De afgelopen maanden ben ik veel thuis geweest, omdat de gladde wegen me ervan weerhielden naar het olifantenproject te gaan. Ik ben er toch wel regelmatig geweest als ik met Jack of Jemma in de truck mee kon rijden. Nou ben ik gelukkig erg goed in niks doen, dus ik heb mezelf thuis goed kunnen vermaken!
Er begint eindelijk een eind aan alle regen te komen. Dit regenseizoen is bijzonder nat geweest en duurt ook langer dan normaal. Jullie hebben ongetwijfeld op het nieuws de berichten over de overstromingen in Thailand gezien. Cambodja kampt helaas met dezelfde problemen. Een groot deel van het land staat onder water. Wij hebben er zelf weinig last van omdat Mondulkiri op een hoogte van ongeveer 900 meter ligt. Maar in de rest van het land zijn grote problemen. Er zijn veel mensen verdronken en of de rijstoogst wat gaat worden zal in de komende weken blijken. Veel rijstvelden zijn dusdanig overstroomd dat de oogst wel eens mislukt kan zijn. Vorig jaar was het regenseizoen korter en droger dan normaal waardoor er maar één (slechte) oogst was, voor dit jaar geldt in feite hetzelfde maar dan omdat er teveel water is…. Normaalgesproken lukt het boeren twee en soms zelfs drie oogsten in één seizoen te doen, nu gaat dat zeer waarschijnlijk niet lukken. Aangezien een groot deel van Cambodja uit rijstvelden bestaat, zijn de gevolgen voor de al zo arme bevolking groot.
De komende weken verwachten we dat het toch eindelijk droog gaat worden. Voor mij betekent dat dat ik straks een groot deel van de week bij de olifanten ga doorbrengen. Dus dan ben ik weer huisvrouw af! Tegen die tijd zal ik ook eens een blog wijden aan het Elephant Valley Project. Want wie denkt dat het alleen maar over olifanten knuffelen gaat, heeft het mis! Het project omvat meer dan alleen de olifanten, maar daar later meer over.
Het is nu het eind van de middag en dat betekent dat ik maar eens langzaam aan het avondeten moet gaan beginnen! Verder ligt er was te wachten om opgevouwen te worden en mag het huis wel eens geveegd worden (duurt veel langer dan snel even stofzuigen ;-), pfffff….!).

  • 22 Oktober 2011 - 09:06

    Rosanneke:

    Zeg eh...dragen Cambodjaanse huisvrouwen ook geen bh's??? Zie ze niet hangen aan jullie mooie waslijn :)
    Leuk om te lezen Kimbo, dikke zoen uit Tilburg!

    x Roos

  • 22 Oktober 2011 - 10:14

    Stefan En Kirsten:

    Ah! Dit geeft eens een mooie andere kijk op het huishouden, op zaterdag-schoonmaak-dag. Nu voelt die wasmachine ineens heel erg luxe! Als ik 'm voortaan hoor centrifugeren, zal ik aan jouw spierballen denken!
    Groetjes uit Utrecht!

  • 22 Oktober 2011 - 12:11

    Henriette:

    Hoi Kim,
    ziet er spetterend uit dat wassen zo!
    een boeiend verslag hoor!, het houdt je in ieder geval bezig zo op een dag:) hopelijk kun je weer snel naar je project , ben benieuwd naar de beelden daarvan.

  • 23 Oktober 2011 - 04:23

    Nelleke:

    okay: kippen leven kopen.....maar wie van jullie gaat hem dood maken??? Of eten jullie gewoon geen kip ;-) Wat heb ik het toch makkelijk, als vegetarier!

  • 23 Oktober 2011 - 09:43

    Leandra:

    Goh, misschien moet je een keer skypen met André, als "huisvrouwen" onder elkaar. Hij heeft ongeveer dezelfde dagindeling (inclusief het puzzelboekje), maar helaas is het vroege opstaan en samen ontbijten niet helemaal aan hem besteed, hahaha.

  • 23 Oktober 2011 - 10:30

    Jeltje:

    Wat een zonnige markt hebben we toch :) Leuke foto's!

  • 24 Oktober 2011 - 11:33

    Maud:

    Kim dit zijn toch echt heerlijke dagen.
    Geniet ervan

  • 29 Oktober 2011 - 14:45

    Ben En Marion:

    Leuk verslag Kim, en wat een gezellige markt, lekker shoppen daar, alleen kun je al dat vlees uit elkaar houden Lekker van genieten van het huishouden op deze manier, heeft wel iets toch, en veel suc6 met je olifantenproject. Zijn benieuwd naar je berichten daarover.
    Groetjes van ons.

  • 30 Oktober 2011 - 17:16

    Sandra:

    Ha Kim (en Edwin)!
    Goed bezig met alle activiteiten. Dat is op zich al een dagvulling!
    ik wilde eigenlijk vragen of je handen al kapot waren na al dat wassen (had ik altijd last) maar aan de foto te zien gebruik je die niet heel veel voor het wassen ;). Word je niet zwaarder als je zo vaak warm eet? Klinkt wel heerlijk wat jullie eten! En nog niet ziek geworden van het vlees? Of wellicht een redelijk hygenisch kraampje gevonden ;)?
    Kan me voorstellen dat je wel weer zin hebt om naar het olifanten project te gaan. Benieuwd hoe het daar is!
    Veel plezier alvast!
    Groetjes uit Nederland!
    Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin en Kim

Actief sinds 20 Nov. 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 96820

Voorgaande reizen:

02 Maart 2011 - 01 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: