Just another day at the office... - Reisverslag uit , van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu Just another day at the office... - Reisverslag uit , van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

Just another day at the office...

Door: kimenedwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

12 Juli 2012 | ,

Een groot gedeelte van mijn werk hier in Cambodja bestaat uit het bezoeken van scholen voor lesobservaties, trainingen, workshops, het maken van leermiddelen enz. enz. Maar het is niet elke dag feest. Soms moeten er rapporten geschreven worden, hebben we vergaderingen met het VSO team of een overleg met Mrs. Pawn onze line-manager of met andere organisaties die ook proberen het onderwijs in Mondolkiri te ondersteunen.

Kortom, het kantoor is dus ook een plek waar ik veel tijd doorbreng. Hoog tijd om jullie mijn werkplek te laten zien.

De POE (Provincial Office of Education, Youth and Sport) ligt ongeveer 3 kilometer van ons huis af. Dat is in principe te lopen of te fietsen maar ik moet twee flinke heuvels op en af voordat ik er ben, en om eerlijk te zijn ben ik al bijna een Cambodjaan die bij wijze van spreken de motor zou nemen wanneer hij bij de buren op bezoek gaat. De POE heeft een flink stuk grond waar verschillende gebouwen op staan (zie plattegrond). In het eerste gebouw is de kleuterschool en de grote vergaderzaal te vinden, hier vinden de meeste trainingen en workshops plaats. Verderop staan er nog twee grote kantoren. Het eerste kantoor is het hoofdkantoor, hier werkt de directeur Mr. Sangvat, de inspecteur Mr. Otraai en zit het kantoor voor het voorgezet en hoger onderwijs.

VSO zit in het kantoor voor het basisonderwijs die we samen met Mrs. Pawn, Mr. Socheat en anderen delen. Hoewel door de taalbarrière er niet heel veel gesproken wordt, voel ik me hier altijd welkom. Soms oefenen we wat Engels en Khmer met elkaar en als er snacks zijn worden deze altijd gedeeld. Af en toe breng ik Tjeek cheang (gefrituurde banaan) mee, waar vervolgens iedereen (luid smakkend) van geniet. Ook met Hollandse stroopwafels maak ik vrienden (hoewel ik die liever niet deel).

Het gebouw zelf is gebouwd in de jaren '70. Koning Sihanouk heeft toen veel geïnvesteerd in het onderwijs en veel scholen en overheidsgebouwen uit deze tijd kennen deze typische stijl. Gele muren, strakke daken met aan elk einde een beeld dat een Naga moet voorstellen. Een Naga is een mythisch, slangachtig wezen dat de mensen geschapen zou hebben. Voor het gebouw staan twee beelden van de Garuda, dit zijn mythische vogels waar de goden op zouden rijden. Normaal gesproken zijn de Naga en de Garuda aartsvijanden, maar op plaatsen waar ze in rust samen komen, heerst eeuwige rust en vrede. Vandaar dat deze twee beelden vaak samen bij tempels en belangrijke gebouwen te vinden zijn.

Voor het gebouw wappert de Cambodjaanse vlag. Officieel moet de vlag elke ochtend om 7:00 worden gehesen en wordt het volkslied gezongen. Ik heb deze ceremonie nog maar één keer mogen ervaren tijdens een schoolbezoek geregeld door het ministerie in een andere provincie. Over het algemeen slaan de scholen en departementen dit ritueel over. (Tenzij er hoog bezoek is natuurlijk!)

In het kantoor heeft VSO twee pc's voor de vertalers en verschillende bureaus om aan te werken. Ook hebben we een kast waar al het werk van vorige volunteers te vinden zijn. Jullie zullen het misschien niet geloven maar op de foto zie je de kast ná het uitzoeken van al het materiaal. Ik denk dat ik op een rustig moment maar weer een keer de bezem er door moet halen.

Een voordeel van op kantoor werken zijn de lange pauzes. Meestal werk ik tot 11.30 uur, waarna ik tot 14.00 uur pauze heb. Meestal ga ik dan naar de markt om ingrediënten te kopen voor de lunch. Als Kim bij de olifanten is eet ik alleen, populaire lunch gerechten zijn: Een omeletje voor Edje, een soepje en broodje warm vlees met pinda-saus of restjes van de dag ervoor. Na de lunch is het tijd voor een dutje, ik ben immers ook geen 25 meer.. Gelukkig werk ik het meeste op de scholen, hoewel een kantoordagje van tijd tot tijd best wel lekker is. Just another day at the office!

  • 12 Juli 2012 - 14:08

    Hans En Ida:

    Hoi Edwin,

    leuk om alles weer te zien!

    Lieve groeten,
    ook voor Kim!

    Dad en Mum.

  • 12 Juli 2012 - 18:21

    Maud:

    Prima rooster, wie weet kan Henrie hier iets mee voor schooljaar 2012-2013.


  • 15 Juli 2012 - 10:07

    Nelleke:

    soms heb ik het idee dat het werk hier in cambodja altijd ' om scene' gezet is ;-) groetjes uit chic Phnom Penh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin en Kim

Actief sinds 20 Nov. 2010
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 96799

Voorgaande reizen:

02 Maart 2011 - 01 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: