Roadtrip! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu Roadtrip! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

Roadtrip!

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

13 Juli 2013 | Australië, Brisbane

News from the land Down Under!

Travelling in a fried-out combie
On a hippie trail, head full of zombie
I met a strange lady, she made me nervous
She took me in and gave me breakfast
And she said,

"Do you come from a land down under?
Where women glow and men plunder?
Can't you hear, can't you hear the thunder?
You better run, you better take cover."

Waar een week geleden deze tekst voor ons niet te begrijpen was, is deze nu op onze lijven geschreven. Hoewel, we moeten hem wel een beetje aanpassen naar onze Australië ervaring tot zover.

Travelling in a de-luxe camper van,
On a hippie trail, with spagetti from a can,
We met a awesome lady, she made us skippy steak,
She took us in and gave us breakfast.

And she said,

etc. etc.

Dit is ongeveer wel een samenvatting van onze eerste week in Australië. Kim en ik hadden een re-location camper gehuurd. Dit houdt in dat we een eerder gehuurde camper (goedkoop) terug naar het oorspronkelijke verhuurbedrijf moesten brengen. Deze keer moest er een Volkwagen Crafter van Sydney naar Brisbane. Dit kwam ons mooi uit want deze reis hadden wij ook in de planning staan.

Een Volkswagen Crafter is een huis op wielen, een enorm gevaarte (3.4 meter hoog en 100 km lang) met alles erop en eraan: warme douche, bedden voor 6 personen, een keuken met oven, pannen, slaapzakken, tv, koelkast, dvd-speler, radio, enz. enz.

Nu kan ik (Edwin) best autorijden maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr:

1) Het is ongeveer 1 jaar geleden dat ik überhaupt in een echte auto heb gereden
2) Deze auto is zo groot als een huis op wielen
3) De mensen in Australië rijden allemaal links, wat op zichzelf een goede afspraak is (het zou een beetje raar zijn dat mensen zelf mogen weten waar ze rijden, zoals in Cambodja) maar toch een beetje wennen voor deze chauffeur!

Met klamme handjes en een koelkast vol met eten gingen we op weg. Eerste stop: Nelson Bay!

In Nelson Bay vonden we een mooie camping, met een heerlijke warme (en ook swingende) douche met rock and roll muziek en nog veel meer faciliteiten voor de kampeerders. (Australië is blijkbaar een heel vriendelijk kampeer land.)

In mijn poging tot een eerste interactie met één van de locals (De vreemde gebaren van mede-weg-gebruikers daargelaten), vroeg aan één van de Australische camping-gasten of wij ook gebruik mochten maken van de keuken. Zijn antwoord was: Yeh, sure mate, this is the camp kitchen, anybody can use it!

Ik kon de oude bebaarde Australiër niet goed verstaan en vroeg: Excuse me?

(In Australië herhalen mensen precies dezelfde zin, maar dan harder en nog onduidelijker)

YEEEEH, MEEEETE, EEEENIIIEEEONE CAN USE IT, IT'S THE CEEEEEEEMP KITCHEN..

Mooi hoor, dat Australisch accent, maar wel even wennen voor deze avonturier

Na Nelson Bay gingen Kim en ik naar de volgende stop: Kempsey, of beter gezegd: Dondingalong!
Hier gingen we op bezoek bij de moeder van Jemma (Australische manager van het olifanten project en mede Sen Monorom bewoner)

Hier zagen we onze eerste kangoeroe en ander Australische wildlife. Daarnaast kregen we ook onze eerste kangoeroe steak voorgeschoteld. Erg lekker en een super welkom van de moeder van Jemma!

Na ons bezoek aan Dondingalong vervolgden we onze roadtrip naar Byron Bay aan de zee, waar we weer op een camping stonden. Onderweg hebben we even uitgewaaid aan het strand en de conclusie getrokken dat we zo snel mogelijk naar het noorden wilden voor het betere weer! De volgende ochtend super lekker ontbeten en op weg naar onze eindbestemming Brisbane!

In Brisbane zijn we lekker aan het relaxen, we slapen hier in een Hostel, een erg leuke ervaring die me weer doet denken aan mijn studententijd. Een paar regels die je moet weten voor dorm-room-survival:

1) Jouw bed is jouw domein, je mag daar doen en laten wat je wilt, in de regel houdt dit in dat je je totale inhoud van je backpack op je bed leeg schudt en tentoonstelt aan je mede dorm genoten.
2) Vitamines zijn duur: Gemiddelde backpackers eten a) instant noodles b) pasta met boter c) rijst (a.k.a gemiddeld menu in Cambodja)
3) Het gemiddelde dorm-room gesprek gaat als volgt: Wie ben je? Waar ga je heen? Waar ben je al geweest? Dit gaat over het algemeen goed, echter onze antwoorden: Edwin en Kim, het noorden en Cambodja waar we de laatste 2 jaar ontwikkelingswerk hebben gedaan, brengt de meeste backpacker een beetje in de war ;-)

Zoals bij elke backpack vakantie hebben Kim en ik ook ons eigen liedje (een hit die je 1000x in elke bar of op de radio hoort) Op dit moment gaat heel backpackend Australië los op de volgende hit: http://www.youtube.com/watch?v=rnMb8PPEyCQ

Hier in Brisbane heb ik trouwens ook de minister-president van Australië ontmoet en hebben we plannen gemaakt voor onze volgende trip (Kim en ik dan hè, niet met de Kevin Rudd) Morgen vervolgen we onze reis riichting Cairns, via Hervey Bay en Aerlie Beach waar we een zeiltripje en whale watching in het verschiet hebben!

Ik heb een kort filmpje van onze road trip gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=LJxEIo4BgWQ&feature=youtu.be

Tot de volgende Down-Under-Up-Date!

• 14 Juli 2013 - 14:33

Benjamin:

Ik word bijzonder vrolijk van het stukje en het roadtripfilmpje :-D! Leuk!!! Enjoy!

ps ben blij dat je dit stukje niet ondersteboven hebt geschreven, waarvoor dank

• 15 Juli 2013 - 12:23

Sandra:

Ha Kim en Edwin,
    wat leuk om te lezen! Australie klinkt ook wel goed ;).
    En Edwin ik snap dat het rijden in een zo'n grote caravan zo moeilijk is. 1 kilometer is wel erg lang haha!
    Wij zijn al 2,5 week in Cambodja, mooi land!! Nu helaas met alleen maar regen in Shihanoukville. Hopelijk wordt het een beetje beter nog want vrijdag vertrekken we weer. Is het weer bij jullie ondertussen beter?
    Groetjes Sandra