Eerste bericht uit Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin en Kim Zuidema-Nikijuluw - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit Phnom Penh

Door: kimenedwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Kim

04 Maart 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Het is gelukt! Na een geweldig afscheid met hoge opkomst op Schiphol (iedereen bedankt daarvoor!) zijn we veilig aangekomen in Cambodja. De reis is prima verlopen, lekker gegeten, filmpjes gekeken en we zouden onszelf niet zijn als we ook niet heerlijk hadden geslapen in het vliegtuig!
Wij willen ook graag even melding maken van het feit dat we tijdens de laatste vlucht van Bangkok naar Phnom Penh, getrakteerd werden op een soort compilatie van Funniest Homevideo's die gek genoeg uit Nederland kwamen! Vallende kinderen op Friese doorlopers, Sinterklaas en zwarte Piet bloopers etc. Bizar! En als het nou nog recente video's waren.... gezien de matten in de nekken van de heren, de fluoiscerende matching trainingspakken en de politieauto waar 06-11 op stond, gokken we op eind jaren 80 begin 90!

Bij aankomst op het vliegveld van Phnom Penh werden we opgewacht door een medewerker van het VSO Program Office. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we na drie keer vragen nog niet wisten wat zn naam was en we net in de papieren van VSO hebben opgezocht hoe hij heet: Pisit. Hij hielp ons met de visumaanvraag en nadat we even moesten wachten op een Canadees echtpaar, stapten we in de auto richting guesthouse. In de auto werden we meteen met de neus op de feiten gedrukt toen Pisit ons het één en ander vertelde over het Rode Khmer verleden van Cambodja, hij is nog vrij jong, maar heeft in zn jeugd gezien wat de guerillastrijd tussen Pol Pot en de zijnen en het regeringsleger heeft aangericht.Daar gaan we komende tijd vast nog meer over horen.

In het guesthouse even snel opgefrist en toen op weg naar het VSO office voor een late maaltijd. Daar werden we opgewacht door andere nieuwe VSO-ers die al eerder op de dag waren aangekomen. Heerlijk gegeten; rijst, curry, verse groente, lekkere rijpe mango's en een soort van Khmer-style kipnuggets! En nu schrijven we deze blog vanaf het bed in ons guesthouse. De komende weken zullen bestaan uit allerlei trainingen waarvan de taaltraining het grootste deel zal uitmaken.
Vooralsnog dus nog even geen spannende verhalen, maar we wilden even laten weten dat we goed zijn aangekomen!

We verlaten jullie met een paar van onze eerste indrukken van Phnom Penh:

Spookrijden is de normaalste zaak van de wereld.
Nog geen enkele MacDonalds gezien, maar des te meer KFC's...
De eerste dames in pyjama's zijn al gespot (voor wie nog niet op de hoogte is: het is hier blijkbaar heel normaal om als vrouw in je pyjama de straat op de gaan. En dan hebben we het niet over pyjama-achtige outfits, nee, dan bedoelen we echte pyjama's inclusief beren-, sterren-, bloemetjesprints!).
Naast elk stoplicht hangt een grote teller die aftelt hoelang het licht nog rood danwel groen blijft.
Er zijn in elke straat wel 5 banken te vinden, de soort waar je geld kan halen...
De premier vond het blijkbaar nodig om in één vd armste landen ter wereld een groot en luxe gebouw uit de grond te laten stampen, zodat hij daar kantoor kan houden.
Ondanks het gebrek aan verkeersregels, rijdt iedereen op zn dooie akkertjes, wordt er niet getoeterd en gebeuren er dus geen ernstige ongelukken.

• 03 Maart 2011 - 16:57

Niels Schellekens:

Het eten klinkt heerlijk, pyjama's over straat klinkt leuk en kunnen we niet ruilen van weer? Geef mij die 24 / 35 graden i.p.v. bewolkt en regen :P

Nog veel plezier in Cambodja!

• 03 Maart 2011 - 17:26

Nicole Mutsaers:

Graag foto's van je eerste shop-ervaring in pyjama!

• 03 Maart 2011 - 17:31

Greet Nikijuluw :

11/03/03: Goed om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen! Andere wereld he? Grappig die vrouwen in die pyama's. Veel succes in Cambodja. xx

• 03 Maart 2011 - 18:18

Yvon:

ik ebn ook wel benieuwd naar de pyjama foto's haha.

• 03 Maart 2011 - 18:20

Simon Vastenburg:

heey, wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Phnom Penh. Ik hoop dat jullie heel veel plezier hebben, de komende 2 jaar.

• 03 Maart 2011 - 18:50

Jantine En Matthijs:

Super om te horen dat alles zo soepel is verlopen, met de hoognodige slaap en antieke hollandse filmpjes aan boord (geen verrassing idd ;-)
    Meteen veel hilarische culturele verschillen, nou ja, behalve de KFC's en al die banken dan!
    Hoop dat jullie onze vliegtuigpost en het behang leuk vonden en heel veel plezier en succes de komende (taal)dagen!!!!!
    En... keep them coming die verhalen!
    Kus J&M

• 03 Maart 2011 - 20:27

Jorg En Mirjam:

Heerlijk om te lezen.....

Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen...
    Succes!

Liefs van ons

• 03 Maart 2011 - 23:14

Fien Nikijuluw:

Lieve Edwin en Kim,

Ben blij dat jullie veilig zijn aangekomen en niet teveel KFC eten he? Was vanmiddag bij oma Huizen en zij vroeg hoe laat jullie ongeveer zouden aankomen op de plaats van bestemming? Ik had maar gezegd: Nederlandse tijd 14.00 uur??

Ik zou zeggen, pas je maar gelijk aan daar en ga lekker met je pyama de markt op Kim hahahaha...

Heel veel plezier daar!

Veel liefs uit Almere

• 04 Maart 2011 - 06:33

Sanne En Jeroen:

Heb zoveel aan jullie gedacht! Fijn dat jullie zijn aangekomen, heel veel plezier en succes met inburgeren de komende dagen!

xx Sanne

• 04 Maart 2011 - 07:20

Rosanneke En Emiel:

He daar!
    Dat klinkt allemaal goed jongens! Een goed begin is het halve werk zegt men wel, dus dat moet goed gaan komen. Geniet van de eerste dagen in dat verre land!

x de Van Daele's

• 04 Maart 2011 - 07:24

Suus:

Heey,
    Zou in NL ook fijn zijn als je gewoon in je pyama over straat kan, zonder dat er iemand raar van opkijkt.....heerlijk haha

• 04 Maart 2011 - 10:36

Ilse Hannes:

Hoi,

Je vertelt wel over het lekkere eten, maar je zwijgt over het Anchor bier! Wel? Biecht eens op....

Groetjes vanuit Chiang Mai, Thailand,

Ilse

• 04 Maart 2011 - 13:44

Ben En Marion:

Fijn te horen dat het goed met jullie gaat. Veel succ6 de komende weken met alle indrukken en de taallessen, stuur af en toe wat woordjes door, kunnen we nog iets van leren hier.
    We blijven jullie volgen
    Lieve groetjes Ben en Marion

• 04 Maart 2011 - 14:34

Kim&Edwin:

Bedankt voor jullie reacties!
    @ Ilse: vandaag voor het eerst zowel Tiger als Angkorbier geprobeerd, smaakte goed! Hoe gaat t in Thailand?

• 04 Maart 2011 - 16:13

Gaby:

Te gek, dat de eerste indruk en ontmoeting zo goed verlopen is! Goed voor de gemoedsrust (... ook hier!).
    Dat pyjama-gedoe heb ik hier vandaag in Tilburg ook geconstateerd. Of zou dat iets met carnaval te maken hebben???
    Lieve groeten!

• 04 Maart 2011 - 19:43

Hannie En Ton:

En dan nu een reactie van mij op de goede manier. Wat een energie hebben jullie om zo'n riedel tekst te schrijven als je net uit het vliegtuig komt rollen en indrukken moet verwerken. Geniet er nog maar even van straks komt het zware werk! Ben benieuwd naar foto's. Veel liefs uit Knotsenburg! Alaaf! Hannie en Ton

• 04 Maart 2011 - 20:57

Henriette:

goed te lezen dat de reis goed is verlopen.
    misschien geen spannend verhaal, maar wel een zeer beeldend verslag. Ben benieuwd naar de foto's van Kim in pyjama op straat. Veel succes met het wennen en de taaltrainingen.

• 05 Maart 2011 - 12:05

Ria:

Hoi Kim en Edwin,
    Goed om te lezen en horen dat jullie goed zijn aangekomen. Blijft toch spannend zo'n verre reis.
    Leuk om jullie eerste indrukken te lezen.
    Veel succes met wennen!!
    liefs, Ria

• 07 Maart 2011 - 07:50

Michael Van Manen:

Hallo Kim en Edwin,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik zal het ook bij gaan houden! Ik vond het jammer dat ik niet bij jullie afscheidsfeestje aanwezig kon zijn maar het is wel te gek om zo jullie leven in Cambodia te volgen.

Veel plezier daar!

Groeten Michael